Hasiči v Envelopa Office Center cvičili zásah u hořícího elektromobilu
15. 5. 2023
Přizpůsobit se novým technologiím musí i profesionální hasiči. Před pár dny hořel v podzemním parkovišti v Praze elektromobil. Při jeho hašení si hasiči v praxi ověřili, oč náročnější je takový zásah oproti autům s konvenčním pohonem. Jako první si teď mohli takový zásah nacvičit hasiči v Olomouci. Prostor a součinnost jim poskytla správa moderní administrativní budovy Envelopa Office Center. Při nácviku hasiči využili prototypy nové techniky, speciálně určené pro takové zásahy.
Když hoří auto s klasickým spalovacím motorem, bývá podle hasičů požár během dvaceti minut zlikvidován a zásah se tak může od začátku do konce odehrávat i v prostředí podzemního parkoviště. U vozidel na elektropohon však musí hasiči počítat s mnohem delším zásahem a proto musí vozidlo dostat ven z garáží. Tématem středečního cvičení tedy byl požár elektromobilu a možná technická závada na nabíjecí stanici v podzemním parkovišti.
Hasiči museli v dýchacích přístrojích a zásahových oblecích vstoupit do prvního podzemního patra parkoviště. „Výhodou této administrativní budovy je umístění nabíjecích stanic výhradně v prvním podzemním podlaží a ještě co nejblíže k výjezdu,“ uvedl velitel zásahu Pavel Thin z Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje. „Při stavbě této budovy vyslyšeli apel Generálního ředitelství HZS a umístili nabíjecí stanice jen na jedno místo poblíž vjezdu. Jiná takto dobře koncipovaná budova v regionu není.“ Pokud by elektromobil parkoval například až ve třetím podzemním podlaží, jeho vyproštění z budovy by bylo logicky mnohem náročnější.
Hasiči museli nejprve pomocí termokamer zjistit, zda hoří samo auto nebo i nabíjecí stanice a vozidlo museli co nejdříve odpojit od zdroje. Poté jej hasili a ochlazovali, nakonec byl pro přetrvávající požár nutný i průnik do jeho baterie. Po několika desítkách minut dal velitel zásahu pokyn k vytažení vozu ven z garáží. „Víme, že půjde o zásah delšího charakteru, proto musíme vyprostit vozidlo ven z objektu,“ zdůvodnil rozhodnutí Pavel Thin.
Při této příležitosti byly využity dvě technické novinky pro zásahy u hořícího elektrovozidla. Hasiči potřebují být zcela soběstační a nezávislí na tažném zařízení auta či obecně na jeho mobilitě. Pro vytažení těžkého vozidla ven z garáží byl proto vyvinut nový systém autonomních vozíků, které se připevní na jednotlivá kola auta a umožňují pak jeho snadný pohyb do všech stran. Jsou odolné i proti požáru, mají velkou nosnost a umí překonat i menší terénní nerovnosti. Tyto vozíky vyvinula regionální firma v úzké součinnosti s hasiči a postupně jimi budou vybavena všechna střediska profesionálních hasičů v ČR i například jednotky na letištích. Pohyb vozu při nácviku byl skutečně snadný i při simulovaném zablokování jednoho z výjezdů nesprávně zaparkovaným autem.
Venku bylo vozilo dotaženo do prototypu mobilní vany. V ní by pak hasiči hořící elektromobil dále hasili a ochlazovali a v krajním případě by jej mohli i zaplavit vodou. Tato vana je stejně jako vozíčky pod kola úplnou technickou novinkou, vyvinutou právě pro specifické účely hašení elektrovozidel.
„Rádi jsme vyšli hasičům vstříc a poskytli jim pro jejich nácvik na několik hodin naše prostory. Současně jsme velmi rádi, že nám dnes hasiči potvrdili náš správný postup při umístění nabíjecích stanic do podzemních garáží,“ uvedla Michaela Burke, manažerka pronájmu objektu Envelopa Office Center a připomněla, že nejde o první takovou spolupráci s profesionálními hasiči, ke které skupina Redstone přistoupila.